https://www.nykterbalans.se

Tips på vägen till nykterhet

Bli nykter och balanserad

Bli nykter

  • Först av allt är det mycket viktigt att man bestämmer sig - att man bestämmer sig helhjärtat, att man  helt avstår från alkohol. De flesta försök att bara dricka ibland brukar oftast misslyckas. Att försöka  med avgiftning på egen hand kan faktiskt innebära livsfara, att be om professionell  hjälp av din läkare, beroendecentrum eller  via Vårdguiden 1177 är absolut  att rekommendera.  Avgiftning innebär ett medicinskt övervakat avvänjande av något beroendeframkallande medel, vanligen alkohol som tar ca 2 - 3 dygn för att de omedelbara abstinenssymtomen ska gå över, därefter kan en mer långvarig abstinensfas inträda som pågår under olika lång tid beroende på vilken drog det gäller. Gäller det alkohol så pågår den i de flesta fall 3 – 6 månader (flera inre organ har tagit skada, vissa av dem återgår till att fungera som de ska vilket tar olika lång tid, levern t.ex. återhämtar sig efter 3 – 6 månader. 
  • Sök hjälp av det sociala i din kommun och bry dig inte om vad andra säger om dem utan skapa dig en egen uppfattning.
  • När man genomgått avgiftning och blivit av med det gift som orsakat problem har man förmodligen önskemål om fortsatt nykterhet - tips om vad man kan göra för att bli både nykter och  balanserad hittar du nedan. 

  • För att bli nykter är det viktigt att man använder de verktyg som finns att tillgå.

    De du hittar här är de som jag själv har haft stor nytta av för att både bli och därefter bibehålla min nykterhet, sen är det naturligtvis upp till dig själv vilka du väljer.

    Viktigt att tänka på innan du använder tipsen

    Försök inte att använda alla på en gång, börja med ett eller två, när du känner att de har hjälpt dig går du vidare.

    Bibehålla nykterheten

    1. När man uppnått sitt mål att bli nykter är det viktigt att även i fortsättningen ha ett bra liv utan alkohol. För att åstadkomma att bli både nykter och balanserad på ett enkelt sätt kan man gå med i en nykterhetsförening, vi är ju alla olika så val av förening är högst personlig. Själv valde jag Länkarna efter att ha testat flera olika föreningar. Där kände jag mig hemma och fick det stöd jag ville ha både muntligt av deras medlemmar som själva varit beroende och i skriftligt form av ett stort utbud av information. Länkarna har Sällskap i hela landet - de hittar du på Länkarnas Riksförbunds hemsida: www.rikslankarna.se. Hos ett Länksällskap får du stöd och hjälp av personer som själva varit i samma situation som du, m.a.o. människor som har egna erfarenheter av beroende/missbruk och därmed vet hur verkligheten ser ut för personer som har problem med nykterheten. 
    2. Berätta för din omgivning att du beslutat dig för att inte dricka alkohol, om de frågar varför så kan du bara säga att du inte mår bra av den, någon detaljerad orsak behoves inte. Som missbrukare har man antagligen rubbat sin dygnsrytm – för att "normalisera" den är det viktigt att i första hand göra den regelbunden. Gå alltid till sängs vid en viss tid även om du inte känner dig trött och gå alltid upp vid en viss tid även om du vill ligga kvar. Använd gärna en väckarklocka som hjälp för att gå och lägga dig t.ex. kl.23.00 och gå upp kl.08.00 varje dag, det kommer inte att ta särskilt lång tid innan du vant dig vid dessa rutiner. Länkarnas 7-punktsprogram som är ett mycket bra hjälpmedel för den som vill bli nykter. du hittar på den här hemsidan eller på www.rikslankarna,se

    3. Skapa en rutin, välj ut något som du tycker om att göra och gör det regelmässigt t.ex varje dag, varannan dag, varje vecka eller liknande - huvudsaken är att man gör det rutinmässigt. Rutiner är en mycket viktig del i tillfrisknandeprocessen även om man inte tror det.



                     Nykterhet är en färskvara - var alltid uppmärksam på allt som kan äventyra den!

    Nykter och balanserad

    https://www.nykterbalans.se